Redovisning och förvaltning i gamla Mejeriet

Sedan oktober finns LR Juph i gamla Mejeriet i Katrineholm. Bakom bokstäverna i namnet på företaget finns Joakim Hielte, Ulrika Pärnaste och Peter Fhinn och egentligen handlar det om två företag, LR Juph Redovisning och Juph Förvaltning AB.

– LR Juph arbetar med traditionell redovisning. Vi hjälper till med löpande redovisning, bokslut, deklarationer och skatteredovisning. Vi har efter hand fått allt fler uppdrag där vi också hjälper till med betalningar, fakturering och löner. Vi är ett av 50 delägande bolag i LR Revision & Redovisning Sverige som finns på 70 orter i landet och där varje bolag är fristående, förklarar Peter Fhinn.

– Vi vill gärna beskriva oss som ett redovisningsföretag som är lite mer personliga, men vi har inte marknadsfört oss så mycket ännu. Informationen om vad vi kan och gör sker mest från mun till mun och via goda vitsord från våra kunder, säger Ulrika Pärnaste.

Bolaget har en lokal historik men har etablerat sig i sin nuvarande form under pandemin.

– Vi märkte inte av den så mycket. Det finns fortfarande marknadsandelar att ta inte minst genom det stora nyföretagandet vi har sett i Katrineholm, säger Joakim Hielte.

– Coronan medförde ett stort hemmarenoveringsbehov vilket gjorde att efterfrågan på hantverkare av alla de slag ökade. Generellt sett har det byggts mycket i Katrineholm vilket gynnat företag i den branschen, säger Peter samtidigt som han konstaterar att kundstocken inte bara är lokal.

– Vi har bra kontakter via vänner och ryktet sprider sig. I dag har vi kunder från såväl Stockholm som Jönköping och Eskilstuna bland annat. Digitaliseringen underlättar det här arbetet enormt.

Juph Förvaltning AB är specialiserade på ekonomisk förvaltning av bostadsrättsföreningar där företaget har en mångårig erfarenhet i bagaget.

– Här har vi kunder förutom i Katrineholm också i bland annat Stockholm, Göteborg, Gotland, Örebro, Falun och Borlänge, säger Ulrika.

– Vi vill vara ett bollplank och stöd till styrelser i bostadsrättsföreningar och kan bland annat backa upp med juridisk hjälp. Vi hjälper dem med saker som budgetarbete, aviseringar och den ekonomisk förvaltningen, men inte med den tekniska förvaltningen, säger Joakim.

Bolaget arrangerar också utbildningar för styrelserna och Joakim har en känsla av att de har varit på många kursgårdar i hela Mellansverige.

– Totalt har vi drygt 30 bostadsrättsföreningar och samfälligheter som kunder och efter coronan känner vi nu att de här uppdragen börjar återkomma.

Juph Förvaltning AB vill komma in tidigt i föreningarnas ekonomiska förvaltning.

– Vi jobbar med byggföretagen redan när de bildar bostadsrättsföreningarna och vi finns även med i de få fallen när föreningar likvideras, säger Ulrika som ser de föreningar man jobbar med som stabila organisationer.

– Generellt sett mår bostadsrättsföreningarna bra i dag. Räntorna har varit låga och de försöker amortera av på sina lån.

– Men flyttar man in i en bostadsrättsförening bör man vara noga med att kolla upp hur det står till med föreningens ekonomi och hur det är med underhåll och saker som stamrenoveringar med mera. Det vara svårt att som lekman förstå vad man ger sig in i och bara för att man i dag har en låg månadsavgift betyder det inte att man nästa år kan ha ett stort renoveringsarbete framför sig, varnar Joakim.

På Juph Förvaltning AB ser man ändå en tydlig utveckling att det bildas allt fler bostadsrättsföreningar.

– Det finns säkert ett uppdämt lokalt behov i Katrineholm. Från bygget vid Stadsparken vid gamla badhuset till kvarteret Hunden byggdes inte en enda Bostadsrättsförening i Katrineholm, säger Peter.

LR Juph har nyss flyttat tillbaka in i de nyrenoverade lokalerna i gamla Mejeriet.

LR Juph har flyttat in i gamla Mejeriet.

– Företaget satt här innan renoveringen i samma lokaler. Ulrika och jag satt på annat håll och nu ville vi hitta en plats där vi alla kunde sitta tillsammans, säger Joakim.

– Det var några turer. Ett tag funderade vi på att själva bygga nytt, samtidigt hade någon annan byggt och ville att vi skulle komma dit. Under hela tiden har vi också haft kontakt med Magnus Österberg på KIAB och med den satsning de gjort för oss var valet till slut ganska lätt. De har byggt om och anpassat lokalerna efter hur vi har velat ha det. Vi har fått ett mycket bra bemötande av KIAB och är supernöjda med resultatet, sammanfattar Peter Fhinn.

Published On: 2021-12-09

Dela gärna nyheten!