Katrineholms Buss tar plats i Mejeriet

bussSven Carlsson, grundare och delägare av Katrineholms Buss.

Året var 2007 och Sven Carlssons taxibolag fick ett erbjudande av Katrineholms kommun om att köra skolskjuts. Sven tackade ja och frågade om Martin Kylestorp var intresserad av ett samarbete. De köpte två mindre bussar, bildade bolaget Katrineholms Buss AB och körde igång. Bokstavligen. Det var en lyckad satsning: idag har de tjugo bussar i rullning, varav sju är stora komfortabla turistbussar. Den 1:a juli flyttar de hela sin verksamhet till Mejeriet i Katrineholm.

En av företagets största kunder är än idag Katrineholms kommun, åt vilka de kör en betydande del av skoltrafiken. Även i Flens kommun kör Katrineholms Buss skoltrafik som underentreprenörer. I perioder kör de även mycket ersättningstrafik åt järnvägsbolagen, vilket är ett uppdrag som innebär att man måste vara flexibel och konstant tillgänglig.

– Hur löser ni uppdraget med ersättningstrafik åt järnvägsbolagen? Det måste vara både svårt och dyrt att ha buss och chaufför tillgängliga dygnet runt.
– Tågbolagen är stora kunder till oss och de står för en betydande del av våra inkomster, så vi måste se till att det funkar. Tågbolagen ringer helt enkelt och frågar om man kan ta en körning och förra året hade vi Sveriges bästa ”tacka-ja-statistik”. Jag och min kollega Sven har alltid jour. Vi har även otroligt bra personal som ställer upp, berättar Martin Kylestorp när vi ringer honom på hans mobil.

En annan stor kund är Birka Cruises och Katrineholms Buss kör en daglig linje tur och retur mellan Vingåker och Stockholm. De kör även resor till Ullared.
– Är det mycket partajande i bussarna?
– Inte alls, faktiskt. Birka Cruises har en utpräglad familjeprofil, så oftast är det barnfamiljer och glada kompisgäng som åker med våra bussar.

Katrineholms buss har ett par år kvar på skolskjutskontraktet med Katrineholms kommun och blir man av med skolskjutsarna är det ett hårt slag, men de har fler ben att stå på. För två månader sen köpte de en ny stor dubbeldäckare, som nu är den största i Sörmland med 84 passagerarplatser. En jättesatsning; bussen kostade 4,6 miljoner kronor att köpa in.
– Det var en chansning, säger Martin. En så pass stor investering gäller det att ha beläggning för, men man kan inte få några körningar av den här kalibern om man inte har någon buss som matchar efterfrågan. Och so far so good. Bussen har rullat mycket, bland annat som tågersättning.

– Hur ser framtiden ut för Katrineholms Buss?
– Flytten tar givetvis mycket tid och energi nu under sommaren, men det är samtidigt kul att röra på sig och det blev en kanonlösning med Mejeriet. Vi blev uppsagda från vårt gamla garage, hyresvärden behövde lokalen själv, så vi hade en himla tur som fick tag i detta. Jag hade sett att lokalen på Mejerigatan verkade vara tom och jag ringde till KIAB och kollade. Lokalen var mycket riktigt ledig, säger Martin Kylestorp.

Den 340 kvadratmeter stora lokalen består till största delen av garageutrymme, men har även en mindre kontorsdel. Katrineholms Buss får hjälp att renovera och måla om i lokalerna av KIAB och det är mycket uppskattat av de blivande hyresgästerna.
– Än så länge är vi jättenöjda! Kontakten med KIAB har varit toppen, det inte varit några bekymmer alls. Hyran känns i allra högsta grad skälig också, avslutar Martin Kylestorp.

KIAB:s fastigheter på Mejerigatan i Katrineholm består av 24 lokaler på en total yta av 6 250 kvadratmeter. Katrineholms Buss flyttar in den 1:a juli och tar över Katrineholms Container Transports gamla lokaler.

Published On: 2016-06-14

Dela gärna nyheten!