Jobbexkoncernen bygger ut – satsar på höglager
Jobbexkoncernen som ägs av Jimmy och Agnetha Eriksson firade 10-årsjubileum i höstas. Koncernen består av flertalet företag där de två största verksamheterna är Jobbex Omsorg och Jobbex Service.
Jobbex Omsorg bedriver boendeverksamheter och dagliga verksamheter enligt LSS. De erbjuder både service- och gruppbostad med individuell anpassning för personer med psykiska funktionsvariationer. Företaget har cirka 45 medarbetare och omsätter 25 miljoner kronor. Jobbex Service är ett tredjepartslogistikföretag som erbjuder moderna lager- och distributionstjänster till företag och e-handlare. Företaget erbjuder även arbetsträning med en bred pallet av arbetsuppgifter till de som behöver stöd att komma tillbaka till den reguljära arbetsmarknaden.
– Tidigare erbjöd vi också tjänster inom Stöd och matchning och coachning via RESA-projektet, men vi har lagt ned de delarna tills vidare eftersom vi bedömer den marknaden som allt för osäker, säger Jimmy Eriksson som är vd för Jobbex.
– Vi har också startat ett eget e-handelsföretag som heter Bambuland och säljer produkter av bambu, ett klimatsmart och miljövänligt material med bra funktioner. Man kan göra saker som kläder, köksredskap, leksaker och byggmaterial av bambu.
– Vi har ju tillgång till lager och logistikmöjligheter så självklart tittar vi på hur vi kan skapa fler e-handelsföretag i egen regi som passar in i koncernen med det sociala och miljömässiga tänkande vi har. Vi är i grunden ett socialt inriktat företag. Vi har historiskt anställt flera personer som började sin resa hos oss via just arbetsträning. Jag tycker att fler företagare borde ha ett socialt engagemang. I stort eller smått, säger Jimmy Eriksson.
Den delen som just nu har snabbast utveckling är tredjepartslogistiken inom Jobbex service. Näthandeln har, framför allt under pandemin, utvecklats allt snabbare. Fler och fler e-handlare efterfrågar någon som kan lagra och packa produkter för utskick till deras kunder och här kommer Jobbex in.
– Vi har till exempel jobbat länge med Bonnierägda Tidningskungen, ett företag som köper upp och paketerar om restupplagor av tidningsmagasin. Vi paketerar och skickar ut till vårdcentraler, frisörer och liknande verksamheter där det finns väntrum, berättar Jimmy Eriksson.
– Nu har Tidningskungen utvecklat ett bolag som heter Morot & Co som erbjuder en presentkortslösning där man väljer produkter ur deras sortiment via deras hemsida. Dessa produkter packas på vårt lager och det är en tjänst som vuxit mycket på kort tid. Prognosen för dem är att växa ännu mer.
– Vi växer med kunderna, går det bra för dem går det bra för oss. Den utmaning vi står inför nu är att få fram tillräckligt med lageryta då vi växt ur de lokaler vi i dag har på Formgatan.
– Så vi bygger nytt, säger Jimmy Eriksson. Dels inne i de befintliga lokalerna för att få ett effektivare flöde vid vår plock- och packning. Sedan bygger vi också ut cirka 1 000 kvadratmeter till våra befintliga 1 400. De nya lokalerna är ett höglager med tolv meter till tak och för att hantera det har vi beställt en höghöjdstruck som ska kunna hantera smala gångar och hög stapling. Trucken är utrustad med laser och kamera för att kunna jobba säkert.
– Våra kunder är förutom Tidningskungen med Morot & Co också företag som Linas Matkasse och Rapide Brow & Lash Bar. Det senare är ett lokalt företag som det är extra kul att ha som kund.
– På marknaden har vi en fördel i att vi är godkända som tredjepartslogistikföretag av Åhléns. Vi är redan inne på den marknaden och för våra kunder innebär det att man kan ta del av logistikflödet hos oss men också att vi kan hjälpa dem att komma in i säljkanalerna. För mindre e-handlare innebär det till exempel stora möjligheter att kunna utnyttja Morot & Co:s säljkanal. Och när våra kunder växer så växer vi med dem, som sagt.
Hur hittar ni nya kunder?
– Det har varit lite bökigt under coronaperioden med inställda mötesplatser som mässor och liknande. Men vi jobbar mycket med våra befintliga kunder som ger oss positiv feedback vilket skapar nya kanaler där vi når nya kunder. Via Postnord får vi också förfrågningar från kunder som vill ha någonstans att placera och paketera sina produkter.
– Det handlar mycket om att skapa relationer. Företagen ska känna att det är tryggt att placera sina produkter i vårt lager.
Utbyggnaden av det nya lagret är en stor sak för Jobbex, men även för hyresvärden KIAB.
– Nybyggnation av den här digniteten är inte så vanligt och det är första gången under min tid på företaget som vi gör något liknande. Tegelstaden Bygg är vår ramavtalspartner och de utför arbetet. Vår ambition är att vi ska vara klara till årsskiftet, säger fastighetschef Magnus Österberg.
Hur kommer det att bli? Klicka här för att se ritningen (pdf).